Svjetski dan prava potrošača 2024.
15.03.2024.
Pravedna i odgovorna umjetna inteligencija za potrošače
Svake se godine 15. ožujka okuplja pokret za zaštitu potrošača i drugi utjecajni dionici kako bi obilježili Svjetski dan prava potrošača radi podizanja globalne svijesti o pravima, zaštiti i osnaživanju potrošača. Organizacija Consumers International s ponosom koordinira taj dan kroz višedionički pristup koji obuhvaća 200 članova, međunarodne organizacije, vlade, poduzeća i civilno društvo.
Organizacija je ove godine kao temu Svjetskog dana prava potrošača odabrala pravednu i odgovornu umjetnu inteligenciju za potrošače.
Prošle su godine postignuća u generativnoj umjetnoj inteligenciji osvojila digitalni svijet. Zahvaljujući robotima koji oponašaju ljudski razgovor, milijuni potrošača već upotrebljavaju generativnu umjetnu inteligenciju u svakodnevnom životu. Tehnologija će imati golem utjecaj na način na koji radimo, stvaramo, komuniciramo, prikupljamo informacije i još mnogo toga.
To predstavlja pravu priliku. Ako se ispravno upotrebljava, generativna umjetna inteligencija mogla bi poboljšati brigu o potrošačima i kanale pravne zaštite. Međutim, imat će i ozbiljne posljedice za sigurnost potrošača i digitalnu pravednost. Budući da se događaji odvijaju golemom brzinom, moramo brzo djelovati kako bismo osigurali pravednu i odgovornu budućnost umjetne inteligencije.
Ovogodišnji Svjetski dan prava potrošača usredotočen je na zabrinutost u pogledu dezinformacija, povreda privatnosti i diskriminirajućih postupaka te način na koji platforme koje se temelje na umjetnoj inteligenciji mogu širiti lažne informacije i podržavati pristranost i predrasude.
Potrošači i izrada normi
Norme se tiču svih nas. Od uporabe bankovne kartice u inozemstvu do osiguranja da dječje igračke nemaju oštre bridove: norme svugdje imaju ulogu.
Osim toga pomažu u povećanju zadovoljstva kupaca. U svijetu u kojem je glas potrošača sve glasniji, to je bitan poslovni zahtjev.
Zato predstavnici potrošača imaju nezamjenjivu ulogu u izradi normi.
Gledište potrošača važno je u izradi normi jer predstavlja stvaran život. To pomaže da se pitanjima kao što su sigurnost i kvaliteta pristupi na odgovarajući način.
Osim toga pomaže da proizvodi i usluge funkcioniraju kako se očekuje i povećava:
- kvalitetu i pouzdanost
- dosljednost u pružanju usluga
- izbor i pošteno tržišno natjecanje
- transparentnost informacija o proizvodima
- prikladnost proizvoda za ranjive skupine stanovništva
- vjerodostojnost normi u potpori zakonima o zaštiti potrošača.